+

لیست مقالات عمومی

آموزشگاه موسیقی باریتون     مقالات آموزشی

متن مقاله : تاثیر موسیقی در زندگی کودکان | تاریخ ثبت : 1394/11/25

علاقه واقعی به هر نوع موسیقی نشان می دهند این زمان بسیا ر مناسبی است برای والدین تا در درک و شناخت ساختار موسیقی موسیقی به کودک کمک کنند والدین مطمئن باشند که اگر تحارب موسیقی همراه با برنامه ریزی باشد منجر به شناخت و آگاهی خواهد شد بهترین روش آموزشی در این زمان این است که به کودکان اجازه دهیم تا به ساز مورد نظر نزدیک شوند و از نزدیک آن را تجربه کنند گذاشتن آهنگ های کودکانه برای کودکان بسیار مفید است بهترین ساز برای کود کان در این سن پیانو یا ارگ می باشد لذتی که کودک در حین تماس با ساز می برد علاقه او چندین برابر بیشتر میشود

کودکان در سن 5 سالگی در زمینه بوجود آوردن موسیقی بسیار خلاق می باشندچون در این سن برای تجربیات برنامه ریزی شده امادگی بیشتری دارند نمونه ان ولف گانگ موزارت بزرگترین موسیقی دان تاریخ کسی که اولین قطعه خود را در سن 5سالگی ساخته بود این دوره حساس ترین زمان برای اموزش موسیقی به کودک می باشد .والدین و مربیان کودک مواظب باشند که در برنامه اموزشی کودک تعادل ایجاد کنند یعنی زمانی را برای گوش دادن زمانی را برای خوانی زمانی را برای نواختن ساز قرار دهند والدین باید از در اختیار قرار دادن بیش از یک ساز به کودک خود داری کنند زیرا این کار باعث می شود هر لحظه کودک به طرف یک ساز تحریک شود و باعث دلزده شدن او از موسیقی و ساز مورد نظرش میشود

فواید موسیقی در زندگی کودکان1. به راه انداختن خلاقیت کودکانموسیقی بخاطر جذابیتی که دارد خود ایجاد علاقه می کند و فرد را بطرف خود می کشاند با وجود اینکه در کشور ما حتی یک کتاب در زمینه آموزش موسیقی به کودکان در مدارس ارئه نشده است و در سطوح دیگر هم حتی یک واحد درسی موسیقی ارائه نشده است به طور میانگین هر کودک روزانه بیش از یک و نیم ساعت موسیقی گوش می کند

2 . کنترل خود مداری کودک :به خاطر رابطه استاد شاگردی که در کار موسیقی وجود دارد می تواند خودمداری کودک را کنترل کرد کودک یاد می گیرد که در بقیه کارها خود خواه نباشد و به نظر بزرگترها احترام بگذارد وقتی کودک برای یادگیری موسیقی از استاد یا والدین کمک می گیرد این کار باعث می شود که در زندگی خود خود خواه نباشد واز نظرات و کمک دیگران استفاد کند کار موسیقی باعث رابطه سالم بین والدین و کودک می شود

3: موسیقی به کودک شخصیت بزگ منشانه القا می کندوقتی کودک آهنگ می نوازد یا آهنگ و صدای خوانندگان را تقلید می کند خود به خود احساس شخصیتی بزرگتر از سن سال واقعی اش به او القا می شود به شرطی اینکه مقلد وی شخصیتی درست باشد

4: بالا بردن اعتماد به نفس :تحقیقات نشان می دهد موفقعیت در دوران کودکی اعتماد به نفس را بالا می برد وقتی کودک یادگیری آهنگی یا سازی را پشت سر می گذارد اعتماد به نفس او بالا میرودروحیه و آمادگی او برای یادگیری آهنگ بعدی بالا می رود وفتی کودک یا نوجوان یاد گیری سازی را با موفقعیت پشت سر بگذارد احساس می کند که در زندگی می تواند به بقیه ی چیزها و خواسته هایش دست یابد یادگیری و آموزش موسیقی به خاطر سخت بودنش در دوران کودکی تمرین اعتماد بنفس است به شراط اینکه والدین از او حمایت کنند اگر کودک یا نوجوان این کار به خاطر علاقه زیادش و حساس بودنش رابا شکست مواجه شود در بقیه کارها احساس ناتوانی کند و تجربه بسیار بدی برای او می باشد

5: بالا بردن مهارتهایی حرکتی و ادراک فضایی و پیشرفت حافظهموسیقی به خاطر مشکل بودنش و ایجاد رابطه بین اعضایی مختلف حرکتی و حسی بدن نقش فعالی در پیشرفت حافظه دارد موسیقی اعضای مختلف بدن را با هم هماهنگ می سازد و مهارت های انسان را بالا می برد آموزش موسیقی اگر در دوران پیش از دبستان شروع شود باعث روان شدن حرکات دست کودک می شود ومهارت اورا در نوشتن بالا می برد وقتی کودک می خواهد آهنگی را بنوازد باید برای ریتم زدن باید حرکات دست و با پا هماهنگ شود هم چنین باید برای زدن ملودی باید بین انگشتان دست چپ و دست راست هماهنگی ایجاد شود این هاهنگی ضمن سخت بودن نیروی زیادی از مغز می طلبد و مغز انسان را فعال می کند پس موسیقی به خاطر سخت بودنش به خصوص ساز های سیمی مانند گیتار و سه تار وغیره چون نیاز به ارتباط مهارتهای حرکتی و فضایی بدن دارند جریان پردازش مغز انسان را آسان می کند و اثرات بر روی پیشرفت یادگیری دروسی مثل ریاضی به روشنی قابل مشاهده است تحقیقی که انجام شده است به سه گروه از دانش آموزان سه نوع آموزش داد ه شده است گروه اول آموزش موسیقی گروه دوم آموزش کامپیوتر گروه سوم بازیهای آموزشی ضمن اینکه این قبل از آموزش ازنظر هوشی در یک سطح بودند پس از آموزش نتیجه چنین بود گرو اول از نظر ظریب هوشی نسبت به گروهای دیگر در سطح بسیار بالاتری نشان می دادن

د 6.برنامه ریزی :تمام کار موسیقی از روی نظم و ترتیب است زدن یک آهنگ یا یادگیری آن مستلزم یک برنامه و اصول خواس خود است مثلا" کودک می خواهد آهنگ بنوازد باید بداند در کجای کارش از ملودی استفاده کند چه زمانی ریتم بزند چه زمانی شروع به خواندن کند کجا سرعتش زیاد شود کجا کم همه این کارها دارای نظم خاصی است پس کودک به نظم موجود در بقیه کارها وجهان پی می برد و قتی کودک دید که با برنامه ریزی و نظم توانست سازی را یاد بگیرد به این نکته پی می برد که می تواند بقیه کارهایش را با برنامه ریزی درست انجام دهد و در زندگی آدم منظمی به بار می آی

د 7. بالا بردن خزانه لغات کودک :از طریق موسیقی می توان خزانه لغات کودک را تقویت کرد گوش دادن به آهنگ خواندن اشعار خواندن آهنگ با هر زبانی که باشد خزانه لغات کودک افزایش پدا می کند کودک با خواندن یک آهنگ یا شعر حداقل ده لغت به خزانه لغات او اضافه می شود این به خاطر جذابیتی که دارند در حافظه کودک ماندگار می شوند

8. آشنایی با فرهنگ خویش و فرهنگ های دیگر : وقتی کودک آهنگی را گوش می دهد به زبان آن آشنا می شود فرض کنید کودک چند تا آهنگ از قومیت های مختلف در ایران گودش می دهد می فهمد که قو میت های مختلف در ایران زندگی می کنند و به تفا وتهای موجود بین آنها پی می برد یا وقتی آهنگ خارجی گوش می دهد به زبان آنها می شود می فهمد که فلان کشور کشوربا چه زبانی صحبت می کند مثلا" کودک آهنگی با زبان افغانی گوش می دهد می فهمد که زبان آنها با ما مشترک است موسیقی انسان را به گذشته و آیند می برد وقتی کودک آهنگی در مورد روز 22 بهمن یا جنگ تحمیلی یاد حادثه کربلا گوش می دهدبه گوشه ای از حوادث آن دوران پی می برد و گاهی حس کنجکاوی و برانگیخته می شود شروع به سوال پرسیدن می کند اینکه حادثه کربلا چی بود کی اتفاق افتاد چی شد و اگر به سوالات وی پاسخ داده شود این مطا لب برای همیشه در ذهن او ماندگا ر می شوند پس به وسیله موسیقی را می توان فرهنگ خوب جامعه را د رونی کرد

9.لطیف و خوش اخلاق با رآوردن کودک : تحقیقات نشان می دهد که هنر مندان به خصوص خوانندگان از لطافت بیشری نسبت به بقیه اعضای جامعه برخوردارند با آموزش موسیقی به کودک می توان خشن بودن کودک که در همان دوران در رفتار او درونی می شود کاست به شرط اینکه موسیقی لطیف باشد و از نوع موسیقی آرام باشد وقتی به یک کودکی که موسیقی کار می کند بگویدتو این هنر مند هستی نباید رفتار خشن نشان دا د جامعه از تو انتظارچنین رفتاری را ندارد این فکر به کودک القا می شود که نباید رفتار خشن نشان دهد و باید خوش اخلاق باشد و کودک در زندگی آدمی خوش اخلاق بار می آید

10. کاهش استرس و کمرویی کودک : یکی از مشکلات امروز به خصوص جامعه ما وخصوص خصوصا"در دانشگاه های ما مشکل استرس و کمرویی است یکی از دلایل کساد بازار علمی دانشگاه های ما به خاطر این است دانشجو روش نمیشه حرفش را بزند این مشکل ریشه اش به دوران کودکی باز می گردد وقتی کودک در دوران آموزشی بتواند جلوی استاد آهنگی را که آموزش دیده دوباره بخواند و باز بتوتند همین آهنگ را جلوی دوستان یا همکلاسی هایش بخواند مشکل کمرویی حل می شود کلا" موسیقی می تواند قوه تکلم کودک را قوی کند اگر در مدارس ایران از همان دوران دبستانی تا دوره دیرستان یک واحد درسی برای آموزش موسیقی یا آواز خوانی به زبان فارسی برای دانش آموزان گذاشته شود دیگر مشکلی از نظر تکلم و کمرویی یا استرس در دانشگاه ها نخواهیم داشت.

خروج

متن مقاله : موسیقی و آرامش | تاریخ ثبت : 1394/11/25

در مغز انسان مرکزی برای دریافت موسیقی وجود دارد که درست در پشت پیشانی قرار دارد، و از قضا این همان نقطه ای است که وظیفه یادگیری و ابراز احساسات انسان را نیز بر عهده دارد. به همین دلیل بین موسیقی، یادگیری، و کنترل و ابراز احساسات رابطه مستقیمی وجود دارد. 

دانشمندان آمریکایی میگویند که افراد در موارد مختلف واکنش های متفاوتی به یک موسیقی مشابه نشان میدهند که احتمال داده می شود که یک دلیل این امر، شرایط احساسی گوناگون انسان ها در زمان های متفاوت باشد. اما آیا تنها شرایط احساسی ماست که باعث شفابخشی یا بیماری زایی موسیقی در وجود ما می شود؟ یا این مساله به ذات موسیقی و نوع آن نیز بر می گردد؟ 

اولین مطلبی که باید بدانیم این است که اصلا چه اتفاقی می افتد که یک موسیقی در ذهن ما جای می گیرد؟ 

دانشمندان دانشگاه دارتموث در نیوهمپشایر در این باره می گویند: علت تکرار شدن ناخودآگاه برخی قطعات موسیقی در ذهن انسان به ناحیه ای در قشر جلویی مغز باز می گردد. این ناحیه از مغر مسوول یادآوری قطعات موسیقی است که فرد در گذشته شنیده و با ناحیه گیجگاهی در ارتباط است

ناحیه گیجگاهی نیز خود وظیفه پردازش صداهای اولیه و ساده، استدلال و همچنین یادآوری خاطرات را بر عهده دارد و حالا باید بدانیم که چه موسیقی در مغز ما ایجاد آرامش و در جسم ما نوید درمان می دهد و چه نوع موسیقی منجر به استرس و در نتیجه بیماری می گردد

● موسیقی و نقش درمانی آن 

رونالد هاس استاد دانشگاه موتسارت شهر سالزبورگ اتریش می گوید از طریق موسیقی می توان مصونیت انسان ها را در برابر بیماری ها تقویت کرد، دردها را کاهش داد و از بروز حوادث جلوگیری به عمل آورد

تحقیقاتی که وی انجام داده است نشان می دهد که باید به انواع موسیقی در درمان بیماری ها توجه شود

● موسیقی شرق و درمان کوفتگی و سردرد 

همین آقای هاس در تحقیقی که انجام داده، به این نتیجه رسیده که براساس شواهد تجربی برخی از ملودهای قدیمی مشرق زمین برای از بین بردن سردردها و کوفتگی بدن موثر است

وی می گوید: حدود ۸۰۰ سال پس از میلاد مسیح، در برخی از مراکز درمانی مشرق زمین، از موسیقی برای درمان دردها استفاده می شده است

● کمک موسیقی به کاستن از خطر آلزایمر 

در تحقیقی هم که دانشمندان آمریکایی انجام دادند مشخص شده است که مطالعه ، نواختن موسیقی و انجام بازی هایی مثل شطرنج با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در افراد مسن موثر است

● به هنگام گرفتن رگ گیری کودک موسیقی فراموش نشود 

نتایج تحقیقی که در خرم آباد انجام شده هم نشان میدهد که استفاده از موسیقی های مخصوص کودکان باعث انحراف ذهن آنان نسبت به درد ناشی از اقدامات تهاجمی کوتاه مدت مثل رگ گیری می شود. "رگ گیری" یکی از شایعترین اقدامات دردناک پزشکی است و به صورت مکرر بعنوان لازمه و مقدمه تشخیص یا درمان بیماریها مورد استفاده قرار می گیرد. این تحقیق که بر روی ۳۰ کودک شش تا ۱۲ ساله مبتلا به تالاسمی در بیمارستان شهید مدنی خرم آباد انجام شده، نشان می دهد که شدت درد رگ گیری در کودکانی که فکرشان در زمان رگ گیری به سمت موسیقی کودکان معطوف شده به طور معنی داری کمتر از سایر روشها بوده است

● موسیقی و افزایش توان یادگیری 

محققان هنگ کنگی هم با مطالعه ای به مقایسه کودکانی که تحت آموزش موسیقی قرار داشتند با دیگر کودکان پرداختند و به این نتیجه رسیدند که کوکانی که در گذشته تحت آموزش موسیقی قرار گرفته بودند حافظه شفاهی بسیار قوی تری دارند و می توانند لغات بیشتری را از فهرست خوانده شده به یاد بیاورند و در هر سنجش، بهتر از سنجش قبل عمل می کنند

● تداوم آموزش موسیقی به افزایش حافظه می انجامد 

همین محققان روانشناس هنگ کنگی عقیده دارند آموزش موسیقی نیم کره چپ مغز را تحریک میکند و یادگیری شفاهی نیز توسط همین قسمت از مغز انسان کنترل می شود. مطالعات بعدی این محققان نشان داد بهبود حافظه انسان با ادامه یادگیری موسیقی، ادامه پیدا می کند و با توقف آموزش موسیقی متوقف می شود

● شنیدن موسیقی هماهنگ با ضرباهنگ قلب آرام بخش است 

یک محقق ژاپنی در دانشگاه ناگویا نیز به این نکته پی برده که شنیدن موسیقی هایی که برمبنای ضرباهنگ قلب تدوین شده اند، در آرامش اعصاب و کاستن تنش افراد موثر است. این محقق از ۲۲ داوطلب خواست که در اتاقی به پاسخگویی یک سلسله پرسش که مرتب سخت تر می شد، بپردازند

برای نیمی از داوطلبان، موسیقی متکی به ضرباهنگ قلب آنان پخش شد و دیگران در سکوت به حل مسائل ادامه دادند

پرسشهای تنظیم شده در پرسشنامه به منظور اندازه گیری میزان استرس و اضطراب داوطلبان و احساس خستگی آنان تدوین شده بود

نتایج حاصله از پاسخ ها حکایت از آن داشت داوطلبانی که به موسیقی قلب خود گوش می داده اند به مراتب از آرامش بیشتری برخوردار بوده اند

● موسیقی هوش و عواطف روحی افراد را تقویت می کند 

یک محقق دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم می گوید که موسیقی، دقت، هوش، حس مشاهده، استنباط و عواطف روحی انسان را تقویت می کند

کبری پرون می گوید، تحقیقاتی که در بخش مراقبت های ویژه انجام گرفته نشان می دهد که موسیقی به میزان قابل توجهی در تسکین وتقلیل وضعیت بحرانی بیمارانی که در بخش آی سی یو بستری بوده اند، تاثیر داشته است. سامانه اعصاب انسان به محرک های موزیکال پاسخ مثبت می دهد و عملا موسیقی در تغییر حالت بیماران موثر است. وی افزود، استفاده از موسیقی باعث آرامش روحی، بهبود وضعیت ذهنی ، کاهش اثرات استرس های وارده می شود و به افراد در برقراری ارتباط، اتحاد و تطابق کمک می کند

===============
منبع: انجمن درمانگران ایران

خروج

متن مقاله : تأثیر موسیقی بر ذهن | تاریخ ثبت : 1394/11/25

تأثیر موسیقی بر ذهن

استفاده از موسیقی از روشهای بسیار مؤثر در افزایش سطح نبوغ، آگاهی و قدرت ذهنی است. موسیقی بر تفکر و نوع یادگیری تأثیر فراوانی دارد به طوریکه متعاقب این تأثیر تغییرات محسوسی در زندگی افراد ایجاد می شود . به طور حتم آشنایی با موسیقی در سنین پایین این تأثیرات را بیشتر می کند و اصلی ترین بخش یادگیری نیز در افراد به همان سالها بازمی گردد. این آموزش تأثیر فراوانی در مراحل بعدی زندگی دارد . 
به طور کلی آسان ترین و اساسی ترین روش آموزش کودکان در تمامی فعالیتها، استفاده از موسیقی است . طی تحقیقاتی که به روی ۱۰ کودک دو ساله در هنگام چیدن قطعات پازل انجام شده میزان دقت ، سرعت و توانایی آنها در هنگام بازی مورد بررسی قرار گرفت ، پس از آن این تعداد به دو گروه ۵ نفره تقسیم شدند ، گروهی از آنها روزانه به مدت ۳۰ دقیقه آموزش همراه با موسیقی و آواز داشته و گروه دیگر ۱۵ دقیقه در هفته آموزش موسیقی داشتند . پس از گذشت ۶ ماه تمام بچه های این گروه پیشرفت شایانی در چیدن قطعات پازل و سرعت انجام آن داشتند . 
این تحقیق به روی مهندسین ، بازیکنان شطرنج و ریاضیدانان نیز انجام گرفت و نتایج این امر مکانی از میزان افزایش سرعت منطقی این گروه در یادگیری عملکرد پاسخ دهی آنان بود. 
همچنین بر اساس آزمایش دیگر به روی کودکانی که سطح نمره آنها از استاندارد ملی کمتر بود با به کار گیری موسیقی نمراتشان تقریباً دو برابر افزایش داشت. همراه کردن موسیقی با مهارتهای منطقی و عقلانی مثل ریاضیات به افراد می آموزد که درتمام موارد به تقسیم بندی و دسته بندی منطقی موسیقی و ذهن توجه داشته باشند . 
طی مطالعات هشت ماهه محقق دانشگاه کالیفرنیا «فرانس اچ» ۱۹ دانش آموز پیش دبستانی سه تا پنج ساله آوازهای روزانه می خواندند و ۱۵ دانش آموز بدون موسیقی مورد بررسی قرار گرفتند. اگر چه هنوز قطعیت تأثیر موسیقی بر ذهن افزایش سرعت و عملکرد آن مشخص نشده ولی در مجموع از تأثیر آن نیز نمی توان چشم پوشی کرد . 
بر اساس گفته های یک موسیقیدان آلمانی موسیقی در درازمدت بر هوش ذاتی کودکان تأثیر داشته و به کار گیری آن به طور قطع در آینده افراد در هنگام رویارویی منطقی با زندگی تأثیر مثبت نیز در بر خواهد داشت . 
در نیویورک سیتی ، بر اساس برنامه ای به نام یادگیری از طریق برنامه های هنری توسعه یافته (LEAP) درصدد تثبیت تأثیر آن در بالا رفتن نمرات عمومی و کلی دانش آموزان هستند. به عنوان مثال همراهی موسیقی با ریاضیات چهار عمل اصلی و شمردن تأثیر فراوانی دربرداشت . این عمل همچنین در بالا بردن حس اعتماد و اطمینان دانش آموزان و انضباط خارجی نقش داشته که یکی از دلایل آن تکرار بیشتر است . 
در مجموع حس اعتماد به نفس و قدرت عمل یکی از نکات ضروری در افراد بوده که با این عمل قابل تقویت است. 
«مری جین کالت» مدیر اداره تحصیلات هنری و فرهنگی مدارس نیویورک سیتی اظهار داشت که : «آموزش اساسی موسیقی علاوه بر یادگیری موسیقی در افزایش قدرت شنیداری ، عمل کردن ، دیدن ، لمس کردن و حرکت دانش آموزان نیز تأثیر بسزایی دارد . همچنین تعلیم مهارتهای موسیقی باعث افزایش مهارتهای قدرت درک تجزیه ، تحلیل و ارزیابی می شود. 
دلیل علاقه مندی دانش آموزان به موسیقی جذابیت و جدید بودن آن است ولی بزرگسالان ، نیاز به تحریک بیشتری در این مورد داشته و به سادگی آن را پذیرا نمی شوند، چرا که این امر برای آنها فقط یک انتخاب است. با تلفیق موسیقی با زندگی روزمره، تأثیر فراوانی از آن به جا می ماند. این مسأله همچنین در افراد بی علاقه به کارهای گروهی نیز تأثیر مثبت دارد و فرصت گوش دادن و متعاقب آن در آنها ایجاد انگیزه می کند. 
چه بسا بسیاری از ما به تجربه دریافته ایم که با شنیدن موسیقی که در گذشته برایمان خوشایند بوده، انجام برخی کارهای سخت سهل و آسان شده و در برخی شرایط برایمان منجر به ایجاد تفکر مثبت شده است. 
اگر موسیقی را به عنوان ابزار تقویت ذهن در نظر بگیرید، نوع موسیقی در تأثیرگذاری آن نقش داشته و بهتر آن است که از موسیقی های بدون کلام و مورد علاقه افراد استفاده شود و در صورت استفاده از موزیکهای با کلام، ترجیحاً از موسیقی آرام که منجر به آشفتگی ذهن نشود باید استفاده کرد. مورد بعدی توازن منطقی میان کلام و موسیقی متن است و بهتر است که صدای آهنگ ها بلندتر از جملات نباشد. به طوری که شنیدن کلام و عبارت با سختی همراه نباشد و ترجیحاً از موزیکهایی که افراد راحت تر با آن ارتباط برقرار می کنند، استفاده شود. 
طی سالهای گذشته تنوع خاصی از موسیقی ریلکسیشن مطرح شده که متعاقب آن این سؤال به وجود آمد که آیا ساختن موزیکی با هدف آرامش روحی مفید بوده و یا حتی بدون آن نیز می توان به آرامش رسید؟ براساس مطالعات روشن شد که تمام روشها برای آرامش مفید واقع شده ولی این نوع خاص از موسیقی تأثیر بیشتری دربردارد. 
همچنین استفاده از موسیقی بر دانش آموزان مردودی یا آن دسته از دانش آموزانی که در خطر عدم یادگیری هستند، مثمرثمر واقع می گردد. دانش آموزان تحت خطر گروهی هستند فاقد قدرت تخیل، عدم اعتمادبه نفس و نداشتن تفکرات و احساسات اجتماعی و خصوصی و عملکرد آنها پایین تر از استانداردهای آموزشی است. بررسی بیشتر این گروه نشان می دهد که این گروه به یک گروه حمایتی با عملکردهای اجتماعی و یا روشهای یادگیری متغایر با روشهای تعلیمی، نیاز به ترغیب بیشتری دارند.


در مجموع کلیه افراد به دو گروه تقسیم می شوند:


گروه اول قادر به یادگیری نبوده و گروه دوم علاقه ای به یادگیری ندارند که بیشتر افراد به گروه دوم تعلق دارند که یکی از دلایل اصلی این امر نداشتن انگیزه و علاقه مندی از طرف مدارس است. به طور کلی این افراد دچار نوعی انزجار از طرف مدارس و روشهای قدیمی آن هستند و سخت ترین بخش آموزشی ایجاد علاقه مندی و انگیزه در این گروه تحت خطر است. 
بیشتر مردم در محیط خارج از آموزشگاهها، علاقه خاصی به شنیدن موسیقی داشته و از شنیدن و یا حتی نواختن آن لذت می برند. درمانگران نیز برای کمک به افراد معلول از آن استفاده می کنند. عضویت در گروه کر، ارکستر و تیمهای موسیقی به ایجاد ارتباط با افراد و کار گروهی کمک کرده و باعث بالا رفتن میزان کارایی افراد می شود. 
طی مطالعات مرکز نروبیلولوژی دانشگاه کالیفرنیا، ۳۶ دانشجوی دانشگاه ده دقیقه به یکی از سه موسیقی انتخابی گوش نموده که شامل موزیک ریلکسیشن، بدون کلام و یکی از قطعات موزارت بود و پس از پایان تحقیقات مشخص شد که میزان نمرات ضریب هوشی بین موزیک ریلکسیشن و بدون کلام یکسان بوده ولی پس از شنیدن قطعه موزارت، نمرات ۸ الی ۹ برابر افزایش داشت. 
پس از چندی محقق دیگری به نام «کریستین لوتیر» بیان داشت که نتیجه گیری براساس موسیقی کاملاً غیرمنطقی و نادرست بوده و نبوغ امری ذاتی و غیرقابل آموزش است. او توضیح داد که این تحقیقات تنها حدس و گمان بوده و هیچ ثبات واقعی ندارد و برای اثبات آن نیاز به تحقیق و تفحص بیشتری داشت. ولی با وجود این مخالفان، بیشتر محققان اذهان داشته که رابطه روشن و دقیقی بین موسیقی، تفکر و تعقل ناشی از آن و میزان ضریب هوشی وجود دارد. 
اگرچه موسیقی ایجاد حافظه نمی کند ولی تأثیر فراوانی در بالا بردن آن دارد و مهمترین تأثیر آن، تأثیر مثبت و منفی آن بر مغز است که نمی توان از آن چشم پوشی نمود. با گوش دادن به موسیقی حالات درونی افراد قابل تغییر بوده که البته میزان تغییرپذیری آن نسبت به شناخت و درک موسیقی افراد بستگی دارد. هرچه میزان شناخت موسیقی در افراد بالا بوده، میزان لذت تأثیرپذیری ، تأثیرگذاری موسیقی نیز افزایش می یابد. 
با انجام تحقیقات بر روی اشخاصی که دچار افسردگی بوده اند، روشن شد که شنیدن موسیقی های خاص در بهبود افسردگی ها و ایجاد احساس خوشایندی، شادی، نشاط و روشنی مثمرثمر است. 
متأسفانه در سالهای اخیر نوع خاصی از موسیقی های سطحی و فاقد ارزشهای هنری تولید می شود که نه تنها تأثیر مثبت بر ذهن و روان نداشته بلکه تأثیرات منفی نیز دربردارد.

خروج

متن مقاله : آشنایی با موسیقی در مفاهیم روانشناسی | تاریخ ثبت : 1394/11/25

آشنايي با موسيقي در مفاهيم روانشناسي

استفادة بشر از موسيقي، امري آسان و قابل‌دسترس بوده است، چون ريتم و ملودي، به عنوان دو رکن اساسي موسيقي، در سرشت انسان وجود داشته و از طرفي آواگري‌ها و حرکات ريتميک نيز نيازي به تکلم نداشته است. از اين رو، در بيشتر قبايل ابتدايي مراسم و آيين‌هاي مختلف موسيقايي که وسيله‌اي براي ابراز همبستگي جمعي و از بين بردن ترس‌ها و غم‌ها و ايجاد آرامش و شادي و اراده در بين افراد قبيله بوده برگزار مي‌شده است.


 

موسيقي زبان آرزوها، انتظارها و عواطف بشري است و هر قوم و ملتي برحسب ويژگي‌هاي عاطفي و فرهنگي خود، موسيقي خاصي دارد. با درک موسيقي، عواطف زيبا، همدردي و تفاهم بيشتر قلبي ميسر خواهد شد.


 

پژوهشگران توصيه مي‌کنند که والدين روزانه يک ساعت براي فرزندان کوچک خود موسيقي پخش کنند. اين عمل موجب بهتر شدن وضعيت تغذيه، خواب و افزايش وزن آنها مي‌شود.

خروج